سامرا ميدان عقده گشايي هاي تروريستي
 محمد اسحاق فياض محمد اسحاق فياض

متاسفانه يك بار ديگر سناريوي هتك حرمت به حرم امامين عسكريين در روز چهارشنبه 13 جون در شهر سامراي عراق تكرار گرديد.

 در بامداد چهار شنبه تروريست هاي وابسته به

القاعده كه تمام تلاش شان ايجاد تفرقه و نفاق ميان مسلمانان است، حرم دو امام هادي(ع) و امام عسكري(ع) امامان دهم و يازدهم شيعيان را مورد هدف قرار داد و قرار گزارش ها دو مناره طلایی باقی مانده حرم که با وجود انفجار سال گذشته همچنان پا برجا بود، نیز ويران گرديد. برخی منابع گفته اند که مناره های حرم هدف گلوله های هاوان قرار گرفته و برخی دیگر از بمب گذاری خبر داده اند. در بعضی گزارش ها آمده است که هر دو مناره طلایي حرم فرو ریخته و تنها برج ساعت برجای مانده اما هنوز دامنه خسارات انفجارهای اخیر به طور کامل اعلام نشده است.

شیخ صالح الحیدری، رییس اداره امور اوقاف شیعیان عراق، افراطیون را مسئول این انفجار معرفی کرده و گفته است که هدف آنان تشدید درگیری های فرقه ای بوده است.

اين كه هدف اساسي اين حملات ايجاد تفرقه و اختلاف ميان شيعه و سني در عراق است در آن شكي نيست. وقتي اين حرم در روز 22 فبروری سال 2006 هدف بمب گذاری قرار گرفت و بخش اعظم این بنا، از جمله گنبد آن آسیب جدی ديد و فرو ریخت نيز به منظور ايجاد تفرقه و گسترش نفاق و در گيري ها در سرزمين دست به چنين جنايتي زدند.

بعد از حادثه تخريب حرم دو امام نفاق فرقه اي و مذهبي بالاگرفت و دامنه درگيري ها فرقه اي در سراسرعراق گسترش يافت، دشمنان امينت عراق با استفاده از اين فرصت براي نا امن ساختن و نا امن جلوه دادن عراق از هيچ جنايتي دريغ نكردند و صد ها هزار انسان بي گناه را در حملات تروريستي به كام مرگ فرستاده است. قرار برخي از آمار ها حدود ششصد و پنجاه هزار نفر در حملات تروريستي و انتحاري از مردم بي گناه عراق به قتل رسيده اند. خشونت ها در عراق در دو سال گذشته به حدي گسترش يافت كه كنترول خشونت هاي فرقه اي از اختيار نيروهاي امنيتي و عالمان شيعه و سني خارج شد و ديگر فتوا دادن و اعلام حرمت خون انسان ها هرگز تاثير گذار نبود. تروريست ها فقط به ادامه خشونت و ترور و قتل عام هاي انسانهاي بي گناه فكر مي كردند.

در سالگرد انفجار حرم امامين عسكريين در سامرا دولت و علماي شيعه و سني سعي كردند با بزرگ داشت اين روز تنش هاي و اختلافات فرقه اي را كه توسط افراطيون القاعده دامن زده مي شد، كاهش دهد، به همين منظور بسياري ازعالمان شيعه و سني عراقي به صورت دسته جمعي اين روز را گرامي داشتند و با مراسم متعددي كه برگزار گرديد همه عالمان شيعه و سني بر اتحاد و يك پارچگي تمام فرقه ها تاكيد كردند. يكى از روحانيون اهل تسنن  در يكي از مراسم اين روز گفت: بايد مردم عراق از اين مناسبت بهانه اى براى وحدت و اخوت بسازند.

 هم چنين جلال طالبانى رئيس جمهورى عراق گفت: حادثه سامرا جنايتى بر ضد اسلام و انسانيت است و كسانى كه مرقدهاى امامين عسكريين(ع) را منفجر كردند همان تكفيرى هاى تروريست و صدامى هايى هستند كه جنگ نسل كشى را بر ضد عراقى ها به راه انداخته اند.

هم چنين بيانيه مشتركي از سوي عبدالغفور السامرايي، رئيس دفتر اوقاف اهل تسنن  و چند تن از عالمان شيعه طرفدار مقتدا صدر از جمله فاضل الشرع و شيخ هادي الدراجي منتشر گرديد، آمده بود: به شما هشدار مي دهيم كه ابعاد اين توطئه را درك كرده و جهت سركوب آتش فتنه و آشوب طايفه اي در عراق تلاش كنيد، زيرا ريختن هر قطره از خون برادران شما به ضرر تمامي مردم و پيروزي دشمنان خواهد بود.

با تلاش هايي متعددي كه در اين راستا انجام گرفت، اين اميد واري ها بوجود مي آمد كه ممكن است برخورد هاي فرقه اي به مرور زمان در عراق كاهش پيدا كند. اما دشمنان و حدت ملي عراق بار ديگر تلاش كردند تا با تكرار انفجار حرم امامان عسكري (ع) در سامرا فتنه فرقه اي و قومي را بيشتر از گذشته در اين كشور دامن بزنند.

به هرحال آنچه روشن است اين است كه  افرادي كه دست به چنين جنايتي مي زنند، مسلمان واقعي وعراقي نيستند ويا به مردم عراق هيچ گونه باوري ندارند.

اگربه روند كشتارها وعمليات هاي انتحاري فرقه اي توجه شود روشن مي شود كه :

اول  اينكه اين افراد از نظر عقيده و وجدان هيچ گونه حرمتي را در قبال خون انسانها قايل نيستند، كشتن انسان هاي بي گناه در وجدان و باور هاي اعتقادي آنان هيچ گونه تاثري ندارد، آنها براي رسيدن به اهداف خود از هيچ جنايتي دريغ نمي كنند. هدف اساسي اين افراد نا امن ساختن عراق از هر طريق ممكن است، ناامني و خشونت براي آنان به يك هدف و آرمان تبديل شده است.    

دوم اينكه اين افراد و گروهها كوچك ترين باور به وحدت ملي و يك پارچگي كشورعراق ندارند، به همين دليل از تجزيه عراق و چند پارچه شدن اين كشور هيچ هراسي بدل راه نمي دهند، بدين ترتيب است كه تمام زمينه هاي وحدت ملي را كه در طول تاريخ اين كشور شكل گرفته بود مي خواهند نابود سازد و تمام پل هاي ارتباطي را ميان اقوام و قبايل و گروههاي عراقي از بين ببرند. در حالي كه وحدت ملي در دوران حاكميت استبدادي صدام خدشه دار شده بود،  اين بار دشمنان مردم عراق در تلاشند براي هميشه تمامي پيوند هاي وحدت ملي را در ميان اين مردم از بين ببرند.

سوم اينكه كساني كه دست به جنايت سامرا زدند، از نظر آنان ايجاد اختلاف و تفرقه ميان شيعه و سني يك هدف و باور است، در سايه همين آرمانهاي افراطي است كه حتي از ريختن خون هم نوعان و هم فكران خود هم دريغ نمي كنند. در حالي كه چند ماهي تنش هاي فرقه اي در عراق كاهش يافته بود اين بار دشمنان مردم عراق و و حدت و اتحاد مسلمين جهان بار ديگر دست به جنايت تفرقه افگنانه زدند تا بار ديگر در سايه تنش هاي افراطي فرقه اي حمام خون در اين سر زمين جاري گردد.

طبيعي است كه با توجه به عملكرد اين افراد روشن مي گردد كه اين افراد عراقي نيستند زيرا اگر اين افراد كه چنين جنايتي را مرتكب مي شوند، عراقي بودند كمي در باره آينده عراق فكرمي كردند و آنگاه از دست زدن به اين جنايت خود داري مي نمودند. عاملان اصلي اين جنايت گروهها تروريستي القاعده و افراد بعثي هستند، القاعده كه با شعار مبارزه با امريكا با انديشه اي افراطي گري ديني و افراد بعثي به منظور انتقام گرفتن ازدست دادن قدرت گذشته خويش، تمام هدف اشان اين است كه امنيت و آ رامش را در عراق از بين ببرند و از بين بردن آرامش و ثبات در اين كشور فقط در سايه اختلافات و ايجاد دشمني ميان اقوام و فرقه هاي عراقي ميسر است و براي ايجاد نفاق بايد دست به جنايات خطر ناك بزنند تا تعصبات فرقه اي را در ميان مردم دامن بزنند، از هيچ جنايتي دريغ نورزند و خوني هيچ انساني را حرمت نشمارند تا به اهداف تروريستي شان برسند. ترويسم كه امروز به شكل القاعده تبلور يافته است، هدفي جز تداوم خونريزي و جنايت در عراق ندارند تا در سايه آن قدرت خود را به نيروهاي امريكايي نشان دهند.

به هر حال در چنين شرايطي بر عالمان و فرزانه گان شيعه و سني عراقي است  تا اين توطئه ها را خنثي نمايند و نگذارند دستان جنايت كار تروريسم بيش از اين با مقدسات مسلمانان با زي نمايد.       

 

 

 


June 17th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی